بر پا خیز

تیر و کمان به‌دست من و توست هموطن

لفظ دری بیاور و بگذار در کمان

نکاتی دربارۀ خیز

خیز چیست؟

خیز محمل و محفلی است که در آن در تجربه‌ها برای آینده می‌اندیشیم. رسالت خیز همین سه کلمه است: تجربه‌اندوزی، اندیشه‌ورزی، آینده‌سازی؛ «چه بوده و هست؟»، «چه باید باشد؟»، «چه باید کرد؟».

خیز می‌خواهد تجربه اندوزد؛ یعنی نگاهی به عقب بیندازد و در آن چه بر پیشینیان گذشته بنگرد و نقاط فراز و فرود و عطف و صدر و قعر آن را به‌دقت مطالعه و تبیین کند تا دست اهل خیز را برای اندیشه‌ورزیدن و آینده‌ساختن پر کند. خیز هم به گذشته و حال این کشور می‌نگرد هم به سرگذشت عبرت‌آموز هر ملت دیگر در هرجای تاریخ؛ قطعاً فرازهای عبرت‌آموز و تعیین‌کننده‌ای که در عهد انقلاب اسلامی تجربه شده در این بازخوانی خواهند گنجید. خلاصه، خیز با روایت از «چه بوده و  هست؟» تجربه خواهد اندوخت.

خیز می‌خواهد اندیشه ورزد؛ یعنی به ترسیم وضع مطلوب بپردازد. خیز این را با اندیشیدن در آرمان‌های بلند امام راحل، با احصای ظرفیت‌ها و فرصت‌ها و با تأمل در موانع و مسیرها پی خواهد گرفت. عبرت‌گیری از تجربه‌های اندوخته، نقد وضع کنونی و ترسیم وضع مطلوب موضوع اندیشه‌ورزی خیز است. خلاصه، خیز در این که «چه باید باشد؟» می‌خواهد بیندیشد.

خیز می‌خواهد آینده سازد؛ یعنی بنا ندارد در گذشته بماند یا تنها از وضع موجود بنالد یا خود را به رؤیایی از آینده بفریبد، بلکه می‌کوشد از نقاط عزیمت از وضع موجود به وضع مطلوب سخن بگوید تا افراد و جمعیت‌ها را به ساختن آیندۀ معهود برانگیزاند. خیز حتی نمی‌خواهد با سرگرم‌شدن به نقشۀ راه کشیدن در وضع موجود درنشیند، و نه حتی بی‌ملاحظۀ شرایط طوری وضع مطلوب را بطلبد که وضع موجود هم از کف برود. خیز به دیروز می‌نگرد، امروز را می‌شناسد و به‌سوی آینده خیز برمی‌دارد. خیز از نقاط شروع و عزیمت خواهد گفت؛ از «چه باید کرد؟».

بگو

گفت‌وگو را بیاغاز
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی